УКРАЇНСЬКА ВСЕСВІТНЯ КООРДИНАЦІЙНА РАДА
UKRAINIAN WORLD COORDINATING COUNSIL
 ПРО УВКР  СТРУКТУРА УВКР  НОВИНИ  ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ  УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР  ГОЛОВНА
ПРО УВКР
СТРУКТУРА УВКР
ДІЯЛЬНІСТЬ УВКР
ФОРУМИ УКРАЇНЦІВ
ВІСНИК УВКР
ФОТОГАЛЕРЕЯ
АРХІВ РАДІОПЕРЕДАЧ
ПОШУК


АНАЛІТИКА
Українські дороги в майбутнє ведуть обабіч Бугу
2005-02-25

Перемога Помаранчевої революції пробудила і в нас, українцях, які через історичні обставини проживають поза політичними межами України, нову надію. Надію на те, що врешті наблизиться до завершення процес впорядковування українського духовного простору, з якого викинуть чужі символі та свята й повернуть національних героїв і творців культури; що будуть знищені руйнівні для національного зростання міфи.

Одним із таких міфів було виплекане протягом багатьох післявоєнних десятиріч переконання про Буг як кордон, що відділяє Україну від зовнішнього світу. Але ж історія показує нам зовсім інший образ цієї ріки. Її течія століттями була комунікаційним шляхом, ниткою, на яку нанизувалися землі обох його берегів, на яких жили ті ж самі русини-українці – Галичина з Белзчиною, Волинь із Холмщиною, Берестейщина з Підляшшям. Персональним втіленням соборності цих земель була особа князя і короля Данила, адже без згадки про нього та його нащадків неможлива історія як Володимира Волинського, Галича і Львова, так і Ярослава, Перемишля, Холма, Берестя та Дорогичина.

На жаль, в історії не лише прямі шляхи та дороги, але й бездоріжжя та манівці, блукати котрими прийшлося й націям-сусідам – українцям та полякам. І, коли на початку ХХ століття настав час відбудови "національних господарств", здалося, що немає між ними необхідної запоруки доброго сусідства – загальновизнаної межі. А Україна й Польща – сіамські сестри, зрощені цими прикордонними землями, які політичні еліти обох націй вважали своїми. Спроби їхнього розділення здалися не прецизійною хірургічною операцією, а звичайним різанням по живому солдатським багнетом і рубанням кістяка сокирою...

Врешті-решт, за участі чужих сил проведено державний кордон й етнічно зачищено пограничні території. Потерпілим від цього українцям і полякам залишився біль й почуття кривди та втрати: перші сумують за забужанськими "етнічними землями" та "княжими столицями", другі – за "польськістю Львова" та взагалі за "кресами", які в пам’яті набирають обрисів молоком і медом пливучої Аркадії. Але ж як довго можна жити роздумами про те, скільки хто кому поля приорав та пізніше, при з’ясовуванні справи, зубів вибив – рікою сліз напевно ж не допливемо в майбутнє, ані зачерпнутою з неї водою не поллємо дерев у саду сьогодення – всохнуть...

Думаючи про Лемківщину, Надсяння, Холмщину й Підляшшя – землі, які після 1944 року стали "Закерзонням" (хоч... саме через це вони вже зараз "в Європі"), не можна забути про сум, все ж таки треба шукати краси. Наші предки з незапам’ятних часів будували свої оселі для мирного життя, твердині для захисту під час воєнних лихоліть та церкви для молитви Богові. І протягом тисячоліття створили вони тут красу, яка, хоч і понівечена часом, збереглася в неповторних обрисах вцілілих ще дерев’яних церков та придорожніх капличок і хрестів, в кам’яних пам’ятниках на могилах предків, в прикрасах сільських хат та в самому краєвиді, вписаному в людські душі й відображеному в творах рук та умів чергових поколінь.

І ця краса щоденно звучить в Україні, в музиці національного гімну, автор якої –Михайло Вербицький (1815-1870) – народився в лемківському селі Улюч та спочив на вічність у надсянських Млинах (неподалік від Ярослава, міста заснованого великим київським князем, якого нащадки нарекли Мудрим). Звучить ця краса в незабутніх віршах іншого сина Лемківщини – Богдана Ігоря Антонича (1909-1937) – найвидатнішого після Івана Франка поета Галичини; відчуємо її врешті в творах цих всіх письменників та митців України, яких родове коріння виростає зі схилів Бескидських гір та нив Перемищини, Холмщини та Підляшшя.

Хранителями та співтворцями цієї краси стараємося бути й ми, українці, які всупереч нищівним вихрам минулого втрималися тут, на батьківській землі, та не забули пам’яті роду. В кількох десятках церков і сьогодні відбуваються відправи у східному обряді, в школах проводиться навчання української мови, діють суспільно-культурні організації (Об’єднання українців у Польщі, Об’єднання Лемків, Союз українців Підляшшя тощо), виходить преса, діють самодіяльні хори та колективи, працюють митці та письменники.

Щороку від Лемківщини по Підляшшя відбувається цілий ряд імпрез – "Лемківська Ватра" (Ждиня, Лемківщина), "На Івана на Русаля" (Зиндранова, Лемківщина), "На Івана на Купала" (Дубичі Церковні, Підляшшя) та "Ніч Купали" (Посада Риботицька (Надсяння), Польсько-українські музичні зустрічі (Черемуха, Підляшшя), Фестиваль української культури "Підляська осінь" (Більськ, Підляшшя) тощо. Кожного року на ці культурні заходи організатори запрошують також виконавців із різних регіонів України. Окреме місце в культурному краєвиді займають музеї просто неба з пам’ятками української народної архітектури, організовані як державою (як в Сяноку, де презентована архітектура лемків, бойків та долинян), так із приватної ініціативи – в Зиндранові (Лемківщина), Голі (Південне Підляшшя) чи Біловежі (Північне Підляшшя).

Отже, навіть ця невеличка жменька фактів та імен показує, що Лемківщина, Надсяння, Холмщина і Підляшшя, незалежно від ліній сучасних політичних кордонів, є невід’ємною частиною українського національного простору – тут народилися люди й відбувалися події, без яких українська історія та культура були б набагато бідніші. Зрештою, українство тут і досі є не лише минуле, але й живий, творчий потенціал, котрий можна використати в інтересах України та українсько-польського порозуміння й сусідства.

              Тому нашим натуральним прагненням є, щоб у календар подій, передбачених в рамках "Року України у Польщі", вписати також заходи, які б ширше показали постійну присутність українських акцентів в історичному та культурному краєвиди сучасної Польщі. Першим і дуже знаковим заходом цього роду може бути відкриття каплиці-пантеону над могилою Михайла Вербицького в Млинах, побудованої з ініціативи Львівської облдержадміністрації, науково-культурних, мистецьких об’єднань і товариств Галичини та за сприяння органів державної влади і місцевого самоврядування Підкарпатського воєводства Польщі.

                Зрозуміло, що така подія не могла б відбутися без присутності перших осіб обох держав. Для Президента України це була б не перша зустріч з українськими місцями Підкарпатського регіону, адже ще у вересні 2003 року, під час чергового Польсько-українського форуму в Криниці, народний депутат Віктор Ющенко покладав квіти на могилі всесвітньо відомого лемка, маляра-примітивіста Никифора Криницького (Епіфана Дровняка) та зустрічався з представниками Об’єднання українців у Польщі та Об’єднання лемків. Тому й легко мені уявити Президента Ющенка, який не лише покладає квіти на могилі о. Михайла Вербицького, але й оглядає Холмську гору, де спочиває прах короля Данила, та залишки городища в Дорогичині (де цей же Данило прийняв королівський вінець), згодом молиться поміж хрестів Святої Гори Грабарки на Підляшші, а на завершення наповненого враженнями дня заспівує з підляшанами при вогнищі палаючому на поляні серед Біловезької пущі.

                Хочеться тут пригадати і слова, сказані нинішнім Президентом під час минулорічних урочистостей у Батурині: "хто забуває власну історію, той не має нормального майбутнього". Справді, в майбутнє ідемо саме по слідах минулого, й лише від нас залежить, чи буде це впевнений марш слідами предків, чи, може, будемо тинятися навмання, оббиваючи стопи об каміння на чужому полі, а голови об пам’ятники не своїх героїв. Після десятиліть поневолення чужими й дошкульних ран, вчинених собі навзаєм, польсько-українські відносини повернули до стану натурального, коли розподілено "моє" від "твого", а поле боротьби перетворено в, надіюся, будівельний майдан добросусідського майбутнього.

                На обох боках міждержавного кордону, проведеного орієнтовно за лінією, накресленою у 1920 році англійським міністром Керзоном, залишилися сліди минулого: польського в Україні й українського у Польщі. І зараз цей вцілілий історично-культурний багаж має стати взаємним вічним депозитом, про який обидві нації й держави повинні дбати як про своє власне духовне багатство, щоб врешті мати нормальне майбутнє.

 

 

Юрій ГАВРИЛЮК,

Головний редактор

Українського часопису Підляшшя

"Над Бугом і Нарвою"

Член Національної спілки письменників України

ENG | UKR
НОВИНИ
АНАЛІТИКА
ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ
УКРАЇНСЬКІ ЗМІ СВІТУ
УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР
ГОСТЬОВА КНИГА
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
ОБГОВОРЕННЯ
При використанні матеріалів посилання на www.uvkr.com.ua
є обов'язковим.
01004, Київ, вул. Горького 3-б, тел. 287-22-41





© УВКР, 2004