УКРАЇНСЬКА ВСЕСВІТНЯ КООРДИНАЦІЙНА РАДА
UKRAINIAN WORLD COORDINATING COUNSIL
 ПРО УВКР  СТРУКТУРА УВКР  НОВИНИ  ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ  УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР  ГОЛОВНА
ПРО УВКР
СТРУКТУРА УВКР
ДІЯЛЬНІСТЬ УВКР
ФОРУМИ УКРАЇНЦІВ
ВІСНИК УВКР
ФОТОГАЛЕРЕЯ
АРХІВ РАДІОПЕРЕДАЧ
ПОШУК
При використанні матеріалів посилання на www.uvkr.com.ua
є обов'язковим.
01004, Київ, вул. Горького 3-б, тел. 287-22-41


 ОБГОВОРЕННЯ Чи потрібна українцям така демократія?


 

Редакція сайту одержала досить суперечливі відгуки на есе Миколи Чупріна. Пропонуємо вашій увазі роздуми автора над проблемами демократії в Україні. А тим, хто до нас звернувся, нагадуємо, що редакція сайту залишає за собою право поділяти чи не поділяти думки дописувачів.

 

Чи потрібна українцям така демократія?

 

Всі українські ЗМІ підняли галас з приводу результатів опитування інститутом ім. Горшеніна щодо ставлення населення до демократичних цінностей. Отримані результати примушують замислитись. Бо лише 46% опитаних зазначають, що для них має якесь практичне значення свобода слова. Лише 40% цінує право вільного пересування і вибору місця проживання. Тільки для 35% респондентів важливо відкрито висловлювати свою думку про політику і владу. Лише кожен третій цінує можливість голосувати на виборах за власними переконаннями. А от право на вільну підприємницьку діяльність має значення тільки для кожного четвертого українця.

Володимир Застава, експерт інституту, пояснює такі результати тим, що в українському суспільстві ще надто сильні рудименти „радянської” свідомості, мовляв, в Радянському Союзі демократичні цінності були непотрібні. Тобто, цей експерт, мабуть вчений з науковим ступенем, відверто хоче зробити український народ нікчемники „совками. Але я хотів би заперечити панові Заставі, незважаючи на його наукові звання. Бо починаючи з 90-х років минулого століття мої співвітчизники всі ці 17 років тільки те й роблять, що демонструють прагнення демократичних перетворень. Однак ті режими, які панували за недовгі роки незалежності, так нагадували демократію як азіатська тиранія цивілізовану Європу.

А що стосується Радянського Союзу, то його розпад був великою мірою обумовлений якраз прагненням народів до демократичних прав і свобод. Навіть кілька десятків мільйонів комуністів лояльно сприйняли крах радянської імперії і могутньої партії вірних ленінців, бо розвинутий соціалізм, який задекларувала КПРС в 70-х роках минулого століття, надто нагадував, знову таки, азіатський феодалізм. Тому справа полягає зовсім не в нехтуванні українцями демократією, а, мабуть, в тому як сприймають ту чи іншу владу, яка робить вигляд, що втілює демократичні принципи.

Звинуватити людей у відсталості найлегше. Значно важче знайти справжні причини цього явища. Наведу конкретний приклад: весною 2004 року мені довелось розмовляти з багатьма авторитетними українськими соціологами. Усім їм ставив одне й те саме питання – коли урветься терпець народу щодо тодішнього президента Л. Кучми? Всі вони одностайно заперечували підйом народного гніву найближчим часом, посилаючись на результати соціологічних досліджень. Виявляється, на питання про протестні дії в різних опитуваннях позитивно відповідали лише 4% респондентів. Однак трохи більше ніж через півроку ми стали свідками „помаранчевої революції”. І тоді вчені-соціологи тільки розвели руками.

Отож радив би експерту інституту ім. Горшеніна В. Заваді глибше зазирнути в корінь такого явища як демократичні уподобання українців. Можливо, він відшукав би там латентні прагнення українців до демократії ще у 16-17 століттях¼

 

Чахлі плоди демократії

 

Що таке демократія для пересічного українця? Це насамперед можливість проголосувати на виборах за „свогокандидата і потім уесь час тішити себе надією, що той, за кого віддав голос, буде виконувати програму, з якою виступав на велелюдних майданах. Ось на цьому наша демократія й закінчується. Бо потім настає довгий період між виборами, коли електорат, себто, народ стає знову отим сірим і безликим натовпом, який існує лише для того, щоб виділити з своєї маси „еліту”, котра й буде повною мірою користуватися плодами цієї демократії під виглядом служіння своєму „гарячелюбимому” народу.

При всій повазі до себе – пересічного, перед тим як взяти до своїх натруджених рук бюлетень, я повинен висповідатись перед самим собою і задати собі питання: чи все я зробив, щоб мати оте омріяне достойне життя, а не нікчемне прозябання, яке робить людину двоногою істотою, і не більше.

Розчарування в українській „еліті- це перший крок на шляху нашого прозріння. Нас уже не купиш обіцянками „світлого майбутнього, якими так і сиплють примітивні політикани. Сьогодні немає вже тієї довіри до помаранчевих, які так бездарно розтринькали її на задоволення своїх власних амбіцій. Навряд чи сильно допоможе їм і Президент, який за три роки не зумів зробити жодного кроку з десяти обіцяних, коли заступав на посаду.

Треба відверто визнати, що національно-демократичний поступ сильно загальмувала якраз помаранчева команда, а не хтось інший. Навіть якщо порівняти дійових осіб цього руху на початку девяностих з теперішніми, то не помітити деградації не можливо. Замість української ідеї, яка була в очах попередників, в нинішніх демократів - металеві пятаки, а сіра маса в головах перетворилася в зелену, доларову.

Шкода й соціалістичної ідеї, яку остаточно спотворили Мороз і компанія. Перед минулорічними виборами автор цих рядків запитував у студентів, за кого вони будуть голосувати. Тоді багато серед них було симпатиків соціалістів. Сьогодні ця молодь сильно розчарувалася в соціалістах. А саме молодь завжди гостріше відчуває брак правди в суспільстві.

Кому важко дорікнути в якихось перемінах, так це регіоналам. Вони вперто гнуть свою лінію на збагачення грошових мішків олігархів. І хоч робиться це тупо і нахабно, зате послідовно. Статки Ахметова і йому подібних ростуть вже не по днях, а по годинах. Ну хіба ж не приємно обідраному й голодному люду усвідомлювати як росте благополуччя „улюблених олігархів? Адже зростає ВВП на душу населення. І то вже дрібниці, що на мільйони душ його як кіт наплакав, а на кілька десятків – мільярди.

В нас багатих люблять і поважають. Народ завжди симпатизував тим, хто вмів красти, а значить і жити. То чого ж дивуватися, що третина наших злюмпенізованих трудящих благоговіє перед жирними нуворишами?

 

Опозиція, як форма виживання простого люду

 

Більше семи десятиліть тоталітарного минулого зовсім вивітрили з нашої свідомості значення і роль опозиції в суспільному житті. Свого часу матеріалізм як панівна філософія більшовицької партії претендував на найповніше пояснення законів природи і суспільства. Будь-яке інше розуміння цих речей відкидалось і навіть переслідувалось як антинаукове і вороже прогресові людства. Розвиток суспільства пояснювала така наука як історичний матеріалізм, вінцем якої можна вважати лозунг: „Хто не з нами – той проти нас”. Довгий час він був керівництвом до дії в радянській державі, наслідком чого стало винищення десятків мільйонів людей.

Слід зауважити, що в 20 столітті тоталітарні системи були досить поширеним явищем не тільки в Європі, але й в усьому світі. Однак в інших країнах вони не набули таких жорстоких і антилюдських форм, як у Радянському Союзі. „Інакомисліє” так само жорстоко переслідувалось і каралось, як і спроба будь-яких дій, що йшли в розріз з генеральною лінією КПРС. Тому опозиція вважалася дрібнобуржуазним і ворожим пережитком. Тільки при одному натяку на щось подібне, тверда рука більшовика завжди тягнулася до револьвера.

Третій закон Ньютона (силі, що діє на предмет, протидіє протилежна, рівнозначна сила) в більшовиків вистачило розуму з фізики не викидати. Збереглося в історичному матеріалізмі й марксистське тлумачення діалектики продуктивних сил і виробничих відносин, а також боротьба антагоністичних класів, що з них випливала. Логічним наслідком всього цього була необхідність революційного перетворення світу. Однак як тільки до влади прийшли більшовики в суспільстві настала тиша й благодать - антагонізму в суспільстві більше немає, бо класи робітників і селян дружні, а прошарок інтелігенції між ними теж „свій в доску. Хай тільки хто пікне!

Останнім часом, щоб ми не говорили про політиків, але в суспільстві є опозиція, і це дуже добре для народу в цілому. Бо уявити, що олігархи об’єднаються і почнуть під одну диригентську паличку дограбовувати країну, можна лише в страшному сні чи в кошмарному видінні, відлуння яких і досі декого мучать.

При нашому недорозвиненому громадянському суспільстві, котре в цивілізованих країнах виконує функції народного контролю за владою, нам як повітря порібна конструктивна, принципова опозиція. Дії Ю. Тимошенко показали, що ця сила може бути ефективним знаряддям стримування і викриття антинародних дій такої влади, яка працює на невелику купку олігархів.

Якщо демократичні сили й справді виконають свої обіцянки і нададуть можливість опозиції здійснювати належний контроль, то це буде, без всіляких перебільшень, значним кроком не тільки в розвитку демократії, але й тих позитивних змін, за що з 2002 року голосує більшість населення країни.

 

Микола Чупрін

 

 

 


ENG | UKR
НОВИНИ
АНАЛІТИКА
ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ
УКРАЇНСЬКІ ЗМІ СВІТУ
УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР
ГОСТЬОВА КНИГА
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
ОБГОВОРЕННЯ













© УВКР, 2004