УКРАЇНСЬКА ВСЕСВІТНЯ КООРДИНАЦІЙНА РАДА
UKRAINIAN WORLD COORDINATING COUNSIL
 ПРО УВКР  СТРУКТУРА УВКР  НОВИНИ  ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ  УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР  ГОЛОВНА
ПРО УВКР
СТРУКТУРА УВКР
ДІЯЛЬНІСТЬ УВКР
ФОРУМИ УКРАЇНЦІВ
ВІСНИК УВКР
ФОТОГАЛЕРЕЯ
АРХІВ РАДІОПЕРЕДАЧ
ПОШУК


 ДІЯЛЬНІСТЬ УВКР Проведення тематичних круглих столів 60-річчя Української Головної Визвольної Ради Євген Стахів


          Тема нашого круглого столу: “Від тоталітаризму до демократії: еволюція українського націоналізму в 40-50 рр. ХХ ст.” Я особистоодин з учасників того еволюційного процесу. Я хочу всім пригадати, що спочатку підпільну боротьбу проти Польщі за самостійність України вела УВО. УВО була організацією військовою, до якої належали колишні офіцери наддніпрянського крила Галицької армії різних політичних напрямків. Були там члени УНДО, Національної Демократичної Партії, були навіть соціалісти Соціалістичної радикальної партії. Згодом, коли УВО почала набувати націоналістичного характеру, соціалісти покинули УВО, яка перетворилася 1929 року на Організацію Українських Націоналістів. В той час діяв в Галичині Донцов, котрий був речником крайнього інтегрального націоналізму, що за своїми принципами нагадував нову на той час європейську політичну ідеологію, яскраво представлену, зокрема, німецьким нацизмом та італійським фашизмом. Донцов тоді досить негативно впливав на політичну думку, а особливо на молоде покоління. Він видавав місячник “Український вісник”, в рамках якого вийшов цілий ряд брошур, зокрема, під такими назвами, як “Мусоліні”, “Адольф Гітлер”. Пізніше траплялися імена маловідомих фашистів західної Європи, як, наприклад, бельгієць Де Грель. Також, врешті-решт був генерал Франко. Всі вони були речниками крайнього націоналізму, що базувався на тоталітаризмі, монопартійності та диктатурі.

         Мушу сказати, що первісна ідея Організації Українських Націоналістів під проводом Євгена Коновальця не була ще під впливом ідей, котрі тоді нуртували в світі. Але згодом деякі члени проводу, такі як Сіборський, почали пропонувати ідею тоталітаризму, і він написав працю “Націократія”, хоч інші члени були проти цього. А в Києві недавно вийшла книга “Листи Євгена Коновальця”, яку видав Інститут історіографії Академії наук, і яка чітко показує, що в той період Коновалець не сповідував тоталітарного націоналізму. Поволі ситуація змінювалася, і, нарешті, Організація Українських Націоналістів, зокрема її галицьке крило, поступово почала приймати ідею монопартійності і тоталітаризму. Я був тоді членом організації, і знаю, що ми багато набралися шкідливого в націоналізмі, основними рисами якого були: волюнтаризм, ірраціоналізм, і жертва особистістю в ім'я ідеї, як цього навчали старші наставники. Можна вбити колегу, свого брата, як вимагає цього справа, але за міжнародною етикою це вважається варварством. Також починали вводити монопартійність.

В Галичині було два важливі напрями: і національно-демократичний, і націоналістичний. Обидва стояли на базі самостійності України. Одні через парламентаризм, а другі через тероризм. ОУН не була терористичною організацією за своєю суттю, лише використовувала терористичні методи в боротьбі за самостійність. Інші методи боротьби за самостійність, крім терору, тоді були неможливими. Тут необхідно розрізняти: одна справа бути ідейним терористом, а інша - користуватися терором. Згодом УНДО вважало, що переконати поляків вже досить важко, і в 1934 році Василь Мудрий підписав пакт з Польщею, що повинен був сприяти польсько-українському порозумінню, але який, нажаль, не дав жодних наслідків. І вже в 1938 році Василь Мудрий сказав на своїх партійних зборах, що, так звана “нормалізація польсько-українських стосунків” до нічого не допровадила. А в 1939 році в газеті “Діло”, котра була найбільшою газетою українців в Галичині, було опубліковано статтю Зенона Поленського, котрий опісля був членом Української Головної Визвольної Ради. Стаття називалася “Золотоволоса германська бестія” і критикувала гітлеризм і нацизм. Отже, мушу сказати, що були у нас люди в Галичині, котрі розуміли, і могли в пресі поставити гостре питання на кшталт: “Чого можна очікувати від німецького нацизму ?”. Нажаль та стаття пройшла без відгомону. Був навіть негативний відгук одного визначного галицького демократа, котрий в тій самій газеті написав у відповідь: “Що зробив нам злого Гітлер, що Поленський так його ошкалював?". Але мушу сказати, що тоді була пронімецька тенденція, і я є учасником боротьби українців в Карпатській Україні.

Я втік з Польщі в кінці 1938 року, був в січі, воював, і мушу сказати, що карпатська січ мала велике непорозуміння з владою Волошина через те, що карпатська січ сповідувала крайній націоналізм, а влада Волошина сповідувала демократизм. Врешті-решт, мадяри напали і оволоділи Карпатською Україною за згодою Гітлера. Це був перший доказ того, куди іде Гітлер. В 1939 році Сталін розумів, що є Карпатська Україна, і тому виголосив промову “Козявка хоче притягнути слона”. А невдовзі після того Гітлер виголосив промову (1939 рік, весна): “Я не маю жодних планів проти України”. Він тоді зауважив, що проблеми в Україні висувають західні плутократії. І з того часу нікому із істориків не спадає на думку, що занепад Карпатської України, заява Сталіна і відповідь Гітлера – це початок німецько-більшовицьких переговорів, які увінчалися в серпні підписом пакту Молотова-Рібентропа. Однак, не зважаючи на ці ганебні події, ставлення націоналістів до німців не змінилося: все, так би мовити, пробачили, і хоч Гітлер говорив своє, Сталін своє, але й далі Організація Українських Націоналістів ставила на Німеччину. Я хочу вам з’ясувати, що іншого виходу не було: ми воювали – і я з ними, і інші – за самостійну Україну. Через війну у нас була додаткова можливість отримати самостійність. А тієї війни хотів Гітлер. Разом з тим, не лише українці, не лише націоналісти – всі, і радикали, і християнські демократи – всі очікували, що зміна на користь України буде лише у випадку війни, яку розв’язує Гітлер. Але нам ще раз показали, хто ми такі в Карпатській Україні, і знову домовилися з більшовиками: розподілили Польщу, західну Україну віддали більшовикам, а на тій території, де проживало близько мільйона українців Лемківщини, Перемищини, Ярославщини і Холмщини, будь-яка політична робота була заборонена. Однак ОУН в міру можливостей наполегливо проводила організаційну роботу в населенні. З початком німецько-більшовицької війни, у Львові проголошується уряд, але німці його не визнали, і відразу за кілька днів арештували і розігнали. ОУН тоді перший раз побачила націоналізм, правдиве обличчя Німеччини. Ще гірше сталося 15 березня, 1941 року – гестапо арештувало націоналістів скрізь: від Дніпропетровська, Харкова, Полтави, Києва, Житомира, Львова, Тернополя геть аж до Берліна, Праги і Відня, де були українські студенти. І це в моєму розумінні – початок українсько-німецької війни, яку провадила Організація Українських Націоналістів. Але організація мала той самий, про який я вже говорив, тоталітарний монопартійний, диктаторський принцип. І з цим ми прийшли в Україну. А найважливіше, що ми прийшли з гаслом "Україна для українців", яке було не сприйняте в східній Україні. На Донбасі, як я прийшов з тим гаслом, мені сказали: "Хочеш тут щось організувати, - викинь це гасло, або забирайся звідси; у нас багатонаціональне суспільство, і ми того прийняти не можемо". З часом в середовищі ОУН на всіх територіях України з’явилося розуміння того, що це гасло непотрібне, шкідливе, і унеможливлює боротьбу. На Донбасі в наших рядах, зокрема, було двоє росіян, також греки, татари, і це гасло необхідно було відкинути. Але наша тема звучить: "Еволюція українського націоналізму", то я мушу сказати принаймні ще кілька слів про еволюцію.

Отже, я починав з того, що ми прийшли в Україну з тоталітарними гаслами, монопартійними. Але поступово українці східної України – Києва, Дніпропетровська, Донбасу – нас вчили, що мусить бути демократичний принцип, соціальна справедливість і, найважливіше, багатопартійність. Але нам казали: "Ми вже мали одну диктатуру, однієї держави, а тепер хочемо іншої диктатури – нашої власної". Отже, еволюція відбулася, коли галичани зустрілися із східною Україною, з патріотами східної України, і вони спонукали нас змінити програму, про яку говорив Михайло Горинь, стосовно Надзвичайного Великого Збору і платформи УГВР. І мушу сказати вам, що якраз ті люди зі Східної України, зокрема такі як Кирило Осьмак, Іван Бойчук, Катерина Мешко, інші, були авторами тієї платформи УГВР і тих принципів. Еволюція тих принципів від тоталітаризму до демократії почалася тут, в Києві, і в східній Україні, і хвала Богу, що тоді всі українці – галичани і наддніпрянці – зрозуміли, що до перемоги треба йти разом.  


ENG | UKR
НОВИНИ
АНАЛІТИКА
ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ
УКРАЇНСЬКІ ЗМІ СВІТУ
УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР
ГОСТЬОВА КНИГА
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
ОБГОВОРЕННЯ
При використанні матеріалів посилання на www.uvkr.com.ua
є обов'язковим.
01004, Київ, вул. Горького 3-б, тел. 287-22-41





© УВКР, 2004