УКРАЇНСЬКА ВСЕСВІТНЯ КООРДИНАЦІЙНА РАДА
UKRAINIAN WORLD COORDINATING COUNSIL
 ПРО УВКР  СТРУКТУРА УВКР  НОВИНИ  ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ  УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР  ГОЛОВНА
ПРО УВКР
СТРУКТУРА УВКР
ДІЯЛЬНІСТЬ УВКР
ФОРУМИ УКРАЇНЦІВ
ВІСНИК УВКР
ФОТОГАЛЕРЕЯ
АРХІВ РАДІОПЕРЕДАЧ
ПОШУК


 ВІСНИК УВКР Вісник за 2002 рік Грудень Ще один рік без України


Прикметно, що саме 2002-ий рік був роком України в Росії. Минулий рік був для нашої держави безпрецедентним за масштабом і кількістю втрат і поразок. І йдеться не лише про аварії, катастрофи і внутрішньополітичні потрясіння. Країну остаточно записали в світові аутсайдери з високим рівнем корупції, систематичними порушеннями прав інтелектуальної власності й перманентним відмиванням брудних грошей. Нашу владу викрили у намірах таємних поставок зброї, в тиску на журналістів та інших антидемократичних діях, що закономірно завершилися офіційною відмовою розглядати Київ у якості потенційного члена Європейського співтовариства, відкладенням на невизначену перспективу вступу до Світової організації торгівлі, заморожуванням контактів з МВФ, НАТО та іншими організаціями «золотого мільярду».

Прикметно й те, що попри задекларований «європейський вибір» та «европейську інтеграцію» як офіційну стратегію керівництва держави, попри існування відповідних міністерств, комісій і комітетів, ці очевидні провали анітрохи не змінили тональність офіційних реляцій і духу казенного оптимізму на Печерських пагорбах. Прикметно, нарешті, й те, що минулий рік був рекордним за частотою візитів перших осіб держави до Москви та за масштабами зовнішньоекономічних поступок на користь північного сусіда. Очевидно, саме це й малося на увазі під евфемізмом «рік України в Росії »...

Поїздка делегації Української Всесвітньої Координаційної Ради по прикордонних областях Російської Федерації з традиційно високою часткою українського населення це підтвердила і розвинула.

Українців у Росії дуже люблять. Такий був лейтмотив зустрічей у Центральному Чорнозем’ї. До традиційних визначень цих країв, що апелюють до різних історичних обставин, — Східна Слобожанщина, «червоний пояс» — можна сміливо додати ще одне, найбільш актуальне. Білгородщина, Курщина, Воронежчина — це сьогодні фортпост нової російської державності у всіх її іпостасях — від грандіозної новобудови пропускного пункту на кордоні поблизу Харкова до вражаючої новобудови Білгородського університету — зі студентською церквою, зимовим садом і суворою дисципліною, про яку в українських вузах за роки незалежності встигли забути.

Ректор університету доктор соціології Леонід Дятченко не надто цікавився метою приїзду київської делегації, але ключове повідомлення висловив із підкупаючою простодушністю: ми, мовляв, готові приймати доцентів і професорів з України цілими кафедрами, а ще краще — науковими школами. Через два дні, сказав ректор, ми даємо квартиру, через три — російське громадянство. Присутні тут таки — певно для наочності — харківські «мізки», що спокусилися на харчі хороші, сиділи осібним гуртом, голосу не подавали і до земляків не підходили.

Поруч з тим — неймовірний факт: бібліотека цього прикордонного вузу, яка передплачує тисячі примірників наукової періодики, жодного журналу з України не отримує. Мимоволі згадуються слова з листа ідеолога слов’янофільства Хом’якова, адресовані першому ректору Київського університету Максимовичу, про цілі заснування цього закладу: збудувати духовну фортецю поблизу військової (малися на увазі зведені у той самий час фортифікаційні споруди на Печерську).

Основні ідеологеми, які дуже наполегливо й ефективно впроваджуються сьогодні російською владою в свідомість своїх громадян і безліч разів відтворені ними в офіційних промовах, приватних бесідах і навіть заключних тостах цієї мандрівки: а) українці, білоруси і росіяни — це єдиний народ, штучно і з чужої злої волі розділений ненависними кордонами; б) оновлена Росія піднімається з колін і поведе за собою братні народи на захист спільних традицій та інтересів. Ключові негативні образи — «ґраница» (незабутнє враження справило виконання одноіменної пісні дитячим ансамблем з Майкопа «Козачата»), Америка, націоналісти. Провідні цінності — слов’янство, православ’я.

Треба віддати належне, антиукраїнської істерії, яка побивається час від часу на екрани центральних московських телеканалів, у порубіжних регіонах ми не відчули. Звичні атрибути тутешнього життя — «жена-хохлушка», застільні українські пісні, у деяких районах — київські телеканали, серед яких особливо до вподоби місцевим жителям «1+1» і «Новий».

Але того, заради чого ми, власне, і приїхали в гості до сусідів — оформлених, скільки-небудь масових українських національних громад — ми практично не знайшли.

Є окремі групи, є діяльні лідери. У Курську це товариство «Україна-Сейм» і опозиційний до його керівництва Євген Желіховський. У Воронежі — «Перевесло» і молодий журналіст Дмитро Денисенко. На Білгородщині, де здавна жили наші земляки і де вони сьогодні, за деякими підрахунками, складають до третини всього населення, немає жодної української організації. На Кубані активну діяльність розгорнув добре відомий вже і в Україні Микола Сергієнко, а також існує позбавлений елементарних умов Український культурний центр у Сочі на чолі з паном В.Антонюком. Оце, либонь, і все. Є, звичайно, й офіційні заклади — Товариство українсько-росій-ської дружби в Білгороді, Центр української культури в Лазаревському, але їхня діяльність суворо витримується в межах ідеологічних кліше «братерської єдності» чи, навіть, відверто реакційних закликів до відновлення Радянського Союзу.

Центр національних культур у Лазаревському загалом є унікальним, в чомусь експериментальним явищем. Місце вий «міністр культури», а водночас ідейний та адміністративний промоутер цього закладу Григорій Мазлумян дуже пишається своєю участю у передвиборчій агітації в Білорусі (зрозуміло, що на користь Лукашенка). Зважаючи на проголошення 2003-го роком Росії в Україні, слід очікувати його мистецького десанту і на рідних палестинах...

Що робити за цих умов? Окрім усього іншого, що треба робити негайно і все одразу, варто й трохи повчитися. Скажімо, у того ж таки пана Мазлумяна. В результаті його кипучої діяльності з відновлення СРСР у Лазарєвському районі вірменська національна громада за своєю чисельністю вийшла на друге, після росіян, місце. На державному фінансуванні тут працюють 17 філій Вірменського культурного центру, в якому, до речі, ви побачете і прапор, і герб закавказької держави , а ще почуєте детальну розповідь про святині і видатні досягнення вірменського народу...

Схід є Схід. І на цьому сході живуть українці. Чим ми можемо їм допомогти? Яку позицію слід зайняти у стосунках з російською владою? Які вимоги до неї маємо сформулювати, підсумовуючи минулий рік і минуле десятиріччя?

Для початку визначимо пріоритети. Нам необхідно виявити серед українців східних теренів діяльних і авторитетних лідерів. Дуже важливо, щоб до представників старшого покоління, які сьогодні складають основу організованих громад, приєдналася сучасна, мисляча молодь.

Тому, хто побуває в сучасній Росії (або тим, хто добре пам’ятає часи СРСР), буде зрозумілою наступна теза: ми повинні убезпечити місцевих свідомих українців від можливого тиску влади, не можна провокувати недовіру і підозри до них «на предмет неблагонадежности». Тому у наших словах і діях має бути мінімум радикалізму і максимум апеляцій до загальноприйнятих демократичних норм.

Разом з тим, необхідно постійно і на конкретних прикладах викривати будь-яке лукавство, підміну понять, ідеологічні й психологічні маніпуляції. Так, ми за тісні і дружні взаємини з Росією, але Москва вперто відмовляється запровадити принципи вільної торгівлі, посилює паспортний контроль на кордоні й готується до запровадження візового режиму з Україною. Так, у нас була спільна держава, спільна історія, спільні вчені і письменники, змішані сім’ї, але серйозні люди більше говорять про майбутнє, а не про минуле. Для того, щоб донести ці прості й ніби-то очевидні речі, ми повинні використати всі шанси і всі можливості.

Ми повинні бути готовими до прийому численних делегацій і різноманітних культурно-просвітницьких «десантів». Але згадаймо уроки недавнього минулого. На капіталістичний Захід з пропагандистськими цілями теж першими потрапили Яковлєв, Коротич та інші «підготовлені кадри». Для сучасної Росії ми вже теж — «захід», нехай, поки що безпорадний, затурканий і м’якотілий. Нехай, сприймають нас через призму чергового «мероприятия», але ми повинні його використати на свою користь, у власних цілях. До нас приїдуть сотні, а може й тисячі інтеграторів, серед яких треба знайти і переконати майбутніх українців. Якщо не переконати, то хоча б зронити сумнів у тих ідеологічних штампах, якими озброїли їх прагматичні сценаристи і постановники «свята єдності».

Російська влада повинна визнати українців українцями, незалежно від того, як вони самі себе називають — хохлами, козаками чи радянськими людьми. У своїй величезній більшості українці в Росії — добропорядні громадяни, що мають репутацію людей культурних, працьовитих і талановитих. Їхні здобутки в адміністративній, військовій, науковій, культурній, спортивній та інших сферах суспільного життя є настільки вагомими, що з хоча б почуття вдячності Російська держава мусить поважати їхнє походження, а також їхні людські і громадянські права і потреби. У свою чергу — наші колишні земляки мають усвідомити свій кревний зв’язок з рідною землею і власним родом, від яких перейшли їм у спадок і вдача, і вміння. Рідна мова, звичаї, культурні надбання і національні святині — це жттєві обереги, цінність яких особливо гостро відчувається на чужині.

Редагований відомим письменником Ліхоносовим журнал «Родная Кубань» у березневому за 2002 рік номері опублікував дуже красномовні документи початку 1930-х років — щоденникові записи, спогади очевидців, кремлівські циркуляри, якими переконливо доведено: Чорноморське козацтво усвідомлювало і плекало свій кровний зв’язок з Україною, а російська влада суто адмістративними і каральними заходами цей з’язок намагалася обірвати.

Двічі впродовж ХХ-го століття потрапляли кубанці на «чорну дошку» (сам термін набув поширення у часи колективізації й стосувався непокірних станиць — Уманської, Полтавської та ін.) імперії — під час громадянської і Другої світової воєн. Складні й неоднозначні взаємини краян із центральною владою й сьогодні.

У отамана Кубанського Козачого Війська Володимира Громова (кандидата історичних наук і обдарованого від природи політика) є посвідчення, підписане особисто Путіним і портрет Миколи ІІ над робочим столом. Отаман вільно говорить і залюбки співає по-українськи, а ще дуже пишається своїм дипломатичним успіхом — відмовою надсилати козачі загони в Чечню та інші гарячі точки Північного Кавказу. За результатами недавнього перепису населення в Краснодарському краї, більшість тут — козаки (була в анкетах зазначена й така національність), далі — росіяни, далі — українці. На відміну від центрально-чорноземного прикордоння, у ставленні до делегації з України тут жодних застережень чи опасінь, школярі радіють сувенірам з національною символікою, дорослі демонструють щиру приязнь. Свої. Для кожної громади треба виробити свої підходи і поставити конкретні завдання. Якщо на Білгородщині українство цілком злите з наколишнім соціумом, інтегроване в нього всіма своїми життєвими інтересами — економічними, інформаційними, культурними, то Україна мусить запропонувати місцевим «хохлам» певні соціальні переваги, які спонукають їх до зародків корпоративності і самоусвідомлення.

Для Кубанської України, що має виразні автономічні традиції та устремління, пріоритетним є інший напрям — поступова, але цілеспрямована корекція у сфері ідентичності. З першорядних завдань на цьому шляху — недопущення різкого і незворотнього розмежування між місцевими «козаками» й «українцями», заміна вимушених евфемізмів у культурній політиці на їхні прозорі відповідники — українська мова замість «кубанської говірки», історія Війська Запорозького і Чорноморського замість «історії Кубані».

Кубанців зачепив за живе намір українського уряду відкрити консульство не в Краснодарі, а в Ростові-на-Дону. Звичайно, ця область (четверта за кількістю населення серед суб’єктів РФ) має значно менше історичних прив’язок до України, хоча в її прикордонних районах десятки тисяч наших земляків здавна розселені від Мілового (Чертково) до Таганрогу. Але динамічний розвиток Донського регіону, економічний підйом і значно слабша роль адміністративно-ідеологічних чинників відкривають саме на цій ділянці можливість швидкого і масштабного прориву до нової якості організованого українського життя в Росії.

Керівництво місцевої громади, що має промовисту назву «Український Національний Союз», поки що погано володіє рідною мовою, далеке від традицій національного руху та його ідейних підвалин. Але це — молоді люди, підприємці, викладачі університетів, які готові братися за найбільш амбіційні й далекосяжні проекти. Їхній підхід докорінно відрізняється від усього, що нам довелося почути і побачити в інших регіонах: вони намагаються сконцентрувати матеріальний ресурс, прив’язати українські інтереси до бізнесу, внести у це поняття елементи соціального корпоративізму, зокрема, працюють з трудовими мігрантами останньої хвилі. Чіткий діловий підхід до українських перспектив виявляє і наукова громадськість. Патріарх журналістської освіти краю Всеволод Миколайович Боянович досі викладає в Ростовському університеті спецкурс, присвячений публіцистиці Шевченка, Франка і Лесі Українки, а молодий доцент Ігор Стародубцев пропонує конкретні форми співпраці у сфері науки і освіти — спільні дослідницькі проекти, відкритий університет. Питання тепер у нашій готовності й мобілізованості.

Для українських громад у Росії минув ще один рік без України. Тим часом Україна йде вперед. В якому напрямку ми рухаємося, стало добре видно саме з того боку російського кордону. Українці за східним кордоном живуть своєю пам’яттю — генетичною, побутовою, культурною. Від них і від нас залежить, чи збережуть вони зв’язок із новою Україною, з молодою і поки що дуже невправною нацією, яка зациклилась на внутрішніх проблемах самоідентифікації й самоорганізації. Такий зв’язок потрібен нам, тому що через нього відкривається величезний простір нашої майбутньої самореалізації — економічної і культурної експансії, без якої неможливо уявити життя повноцінної європейської нації.

Для того, щоб повернути Україну тим сотням тисяч потенційних українців, а нинішніх замаскованих і не дуже хохлів, ми повинні розробити систему скоординованих дій, розрахованих не на один рік, а на кілька десятиліть. Необхідно зробити генеральну ревізію всього, що ми маємо на сьогоднішній день. Початок такій роботі покладено, зібрані в Росії дані будуть оформлені, ситематизовані й винесені на загальне ознайомлення. Тепер необхідно «паспортизувати» наші материкові ресурси: хто що має за душею — які контакти, які програми, які можливості. І йдеться не лише про державні й громадські структури, яким ця діяльність належить за статутом (Українська Всесвітня Координаційна Рада,Товариство «Україна і світ», «Просвіта»), але й про наші університети, діловий світ, наукові установи, молодіжні, культурницькі об’єднання та окремих ентузіастів, які готові зробити свій внесок у спільну справу і роблять його самотужки й без жодної винагороди.

Такі люди в Україні є. Чимало таких людей ми зустріли і в Росії. Великою підтримкою буде для них вже саме усвідомлення того, що вони не самотні, що їхня праця вливається у спільне річище скоординованих і цілеспрямованих дій. Переконаний у цьому ще й тому, що осягнення ширшого проблемного простору неминуче породжує нові форми і напрями роботи, оформлюється в більш адекватну стратегію і тактику, в якій кожен зможе знайти для себе точку докладання зусиль. Необхідною умовою формування такої системи є наявність координуючого та інформаційного центру. Дуже вчасно під цю пору пробудилася до життя Українська Всесвітня Координаційна Рада. Автономність від державної бюрократії, колективні, партнерські засади діяльності, наявність авторитетного і справді відданого українській справі лідера, пана Михайла Гориня, це — значні і вирішальні, на мою думку, переваги УВКР, які на найближчу перспективу знімають питання про штаб нашої роботи. На жаль, сьогодні українська держава, українська влада ще не є суб’єктом усвідомлення і реалізації національних інтересів. На жаль, патріотичні сили мусять постійно «пильнувати» дії своєї влади, яка раз по раз намагається з-під поли ці інтереси комусь продати — за хабарі, за інтереси «свого бізнесу», або за політичні дивіденти.

Ми не можемо розраховувати на державу як на ресурс у досягеннні наших українських цілей. У нас біля керма ідеологи без ідей і стратеги карколомних шляхів «у Європу разом з Росією». Тому наші сили в обороні українства перед асиміляцією з боку Росії чи Румунії, чи Тринідаду і Тобаго апріорно є нерівними. Але на нашому боці логіка історичних подій, наша національна традиція гучних поразок і «повзучих перемог», а ще талант українського народу.

Пам’ятаю сльозу на розчервонілій щоці козака-чорноморця з охорони отамана Громова, коли в колі кубанської старшини заспівали наші бандуристки — випускниці Київської музакадемії. Випускниці, якщо пощастить, виїдуть до Італії, або до Німеччини, а пам’ять про Україну в козака і його нащадків збережеться, можливо, ще на пару століть.

Максим РОЗУМНИЙ,
голова наукового товариства «Гуманітарна Колегія»

 

 


ENG | UKR
НОВИНИ
АНАЛІТИКА
ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ
УКРАЇНСЬКІ ЗМІ СВІТУ
УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР
ГОСТЬОВА КНИГА
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
ОБГОВОРЕННЯ
При використанні матеріалів посилання на www.uvkr.com.ua
є обов'язковим.
01004, Київ, вул. Горького 3-б, тел. 287-22-41





© УВКР, 2004