УКРАЇНСЬКА ВСЕСВІТНЯ КООРДИНАЦІЙНА РАДА
UKRAINIAN WORLD COORDINATING COUNSIL
 ПРО УВКР  СТРУКТУРА УВКР  НОВИНИ  ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ  УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР  ГОЛОВНА
ПРО УВКР
СТРУКТУРА УВКР
ДІЯЛЬНІСТЬ УВКР
ФОРУМИ УКРАЇНЦІВ
ВІСНИК УВКР
ФОТОГАЛЕРЕЯ
АРХІВ РАДІОПЕРЕДАЧ
ПОШУК


 ВІСНИК УВКР Вісник за 2003 рік Січень Поет на розп’ятті


Творчість поетів, котрим доля призначила «в муках сповивати, живити кров’ю завтрашнє життя», навдивовижу відверта, щира, а отже й беззахисна. В тій беззахисності звучить найвища нота громадянської мужності і самопожертви. До того ж, творчість справжнього поета завжди багатозначна, різноплощинна, зрештою, суперечлива, як суперечливе наше буття. Тому й можливі різні прочитання думок, що вкарбовані у поетичні рядки, по-різному їх осмислюють друзі і недруги, однодумці й недоброзичливці...

1981 рік. Після п’ятнадцятирічного замовчування в книгарнях з’являється збірка Василя Симоненка «Лебеді материнства». Зголоднілий і зраділий читач похапцем читає-перечитує призабуті рядки. Адже все – Василеве! Так, все. І справжня поезія, розсипи поетичних знахідок і одкровень, – й порожньоцвіти, декламації. До збірки не потрапили знані у самвидаві, нищівно-викривальні поезії, значимі пласти громадянської лірики. Зрештою, на що інше можна було сподіватися в тогочасних умовах?

8 січня 1985 року, до дня народження Симоненка, газета «Радянська освіта» друкує статтю Дмитра Шлапака «Незгасна зоря поета». Її автор, котрий свого часу – «за дорученням ректорату і парткому» – керував літературною студією університету, називає Симоненка «митцем ленінського світогляду, співцем доби розвинутого соціалізму». Далі він пише: «Поет-комуніст органічно усвідомлював, що керманичем нашого руху вперед, наших змагань і звершень є партія комуністів, безсмертний Ленін. Тим-то найвищі злети свого образного мислення він присвячує темі партії, образу Ілліча...».

Що ж, після такої блискучої характеристики митця, співця, поета-комуніста варто перечитати оті «найвищі злети»:

Для нас під силу горді плани, що зріли в Ленінськім чолі...

Вбивча іронія цього «шедевру» виявляється у можливості заміни носія гордих планів, бо й Сталінські, і Брежнєвські, і Хрущовські (звучить незгірш: «що у Хрущовськім визріли чолі»), як, зрештою, й Горбачовські плани – усі вони були під силу «нових часів новим титанам»... поки терпець не ввірвався. Однак полишимо випоминати Поетові його вправи-одноденки. Не був він митцем, співцем, поетом-комуністом, хоча й писав і про Леніна, і про партію!... Вірші Симоненка цитували на вибір, а йому йшлося про людську гідність, його пекла ненависть до в Україні-таки рождених перевертнів і до приблуд, звідки б не принесло їх лихо, він з болем дивився на спрацьовані, натруджені руки дочасно зістарених сільських жінок, був небайдужим до нелегкої долі свого народу, радів і сумував, жив і вмирав з ним, закликаючи америки й росії помовчати та прислухатись до розмови Поета з матір’ю-Україною.

А його за це розпинали.

Коли він написав про «цвинтарі розстріляних ілюзій», чиясь догідлива рука (може, і приневолена власна) дотулила заголовок «Пророцтво 17-го року». Аби читач не мав сумніву, що то лише за царя «народ – одна суцільна рана».

Усім єством своїм Симоненко ненавидів лакуз і нікчем. А їх було, наче маку, навкруг нього, вони завжди вешталися поряд, пильні, жадібно очікуючи, аби він тільки спіткнувся, тільки б схибив. Вони вбивали його своєю присутністю. Станіславу Тельнюку належить пророцтво, котре не має нічого спільного з казенним, нещирим тоном статті Б.Шлапака: «Не вмер би Василь Симоненко – його б вони загнали туди, куди загнали Василя Стуса, чи Івана Світличного, чи Євгена Сверстюка, чи Івана Дзюбу, чи Олеся Бердника, чи багатьох інших. Загнали б у тюрму. Чи загнали б у петлю, як Григора Тютюнника або Віктора Близнеця, у загибель від горілки... Вони б знайшли спосіб розквитатися з ним».

Вони справді знайшли спосіб розквитатися. Замовчуючи і фальсифікуючи. Без поезії Симоненка виросло покоління. Не бачили світу загострено публіцистичні вірші, а друковане безжально нівечилося. Така доля спіткала, скажімо, вірші «Злодій», «47-ий рік», «Задивляюсь у твої зіниці...», «О земле з переораним чолом,...» . Не могло згодитись недремне партійне чиновництво, щоб з’явився друком вірш про дядька-злодія, котрий «краде у себе»; щоб читали про «...мужицькі очі хмурі, Обличчя матерів налякані, тривожні, Коли писали ви, продажні шкури, Про їх життя щасливе і заможне»!

А чого варте неодноразово цитоване «Любове грізна! Світла моя муко! Комуністична радосте моя!» у порівнянні з рукописним оригіналом: «Любове світла! Чорна моя муко! І радосте безрадісна моя!»

Минули роки. Минулися ті, хто розпинав Поета, метушився біля його хреста, замовчував пам’ять про нього. Дійшла до нас уся творча спадщина Василя Симоненка.

А він помер – і залишився в далекому 63-му. Може, інколи надто прямолінійний, в чомусь наївний, подекуди не вільний від тогочасних ідеологічних стереотипів... Але, передусім, Поет і син України.

Сьогодні, у повсякденній, швидкоплинній, мінливій і нетривкій суєті суєт, вдивляючись у глибини нашого буття, розуміємо, що в ті далекі, шістдесяті, геній Симоненка звівся на рівень загальнолюдських цінностей, прав людини, прав нації.

І тому він близький нам.

Тому нам завжди його не вистачало.

Не вистачає.

Богдан Сиваківський

 


ENG | UKR
НОВИНИ
АНАЛІТИКА
ПРОПОЗИЦІЇ ПРО СПІВПРАЦЮ
УКРАЇНСЬКІ ЗМІ СВІТУ
УКРАЇНСЬКИЙ КАЛЕНДАР
ГОСТЬОВА КНИГА
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
ОБГОВОРЕННЯ
При використанні матеріалів посилання на www.uvkr.com.ua
є обов'язковим.
01004, Київ, вул. Горького 3-б, тел. 287-22-41





© УВКР, 2004